ÜLKE GENELİ 1.DÖNEM 2.ORTAK SINAVLAR KONU SORU DAĞILIM TABLOLARI

9.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ve 9.Sınıf Matematik Sınavları 27 Aralık 2023 Tarihi Çarşamba Günü Ülkemiz Genelinde Ortak Yapılacaktır. 9.Sınıflarda Bahsi Geçen Derslerden 20 Adet Çoktan Seçmeli Sorudan Oluşan Testler Gerçekleştirilecektir. 9.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Dersi ve Matematik Dersi Ortak Sınavında Öğrencilerimizin Sorumlu Olacağı Konu Soru Dağılım Tabloları Yazımızda Paylaşılmıştır. Tüm Öğrencilerimize Başarılar Diliyoruz.

11.12.2023 312

9. SINIF TÜRK DILI VE EDEBIYATI DERSI 1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

Ünite Konular Kazanımlar Soru Sayısı GİRİŞ OKUMA 1. Edebiyat nedir? - Edebiyat kelimesinin kökeni, terim anlamı ve farklı sanatçıların edebiyat tanımları üzerinde durulur. 2. Edebiyatın bilimle ve güzel sanatlarla ilişkisi - Edebiyat, bilim ve güzel sanatlar arasındaki etkileşim üzerinde durulur, bunların birbirlerine kaynaklık ettikleri örneklerle açıklanır. 3. Metinlerin sınıflandırılması - Edebî ve öğretici metinlerin özellikleri üzerinde durulur, sınıflandırmadaki ölçütler açıklanır. Metin türlerinin adları verilir ancak bunlarla ilgili ayrıntıya girilmez. Dil Bilgisi Konuları: - Standart dil, ağız, şive, lehçe ile argo, jargon kavramları üzerinde durulur. OKUMA (METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI “Giriş” üniteleri ünite tablosunda belirtilen 2 kendi konuları çerçevesinde ele alınacaktır. (bkz. Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı 2018, sayfa 13, 2. madde) HİKÂYE OKUMA 1. Cumhuriyet Dönemi’nden bir olay hikâyesi örneği 2. Cumhuriyet Dönemi’nden bir durum hikâyesi örneği - Hikâyenin tanımı ve unsurları (kişiler, olay örgüsü, mekân, zaman, çatışma, karşılaşma, konu, tema, anlatıcı ve bakış açısı) hakkında incelenen metinlerle ilişki kurularak bilgi verilir. - Olay hikâyesi (Maupassant tarzı) ve durum hikâyesinin (Çehov tarzı) farkları incelenen metinlerden hareketle gösterilir. - Öğrencilerin incelenen metinleri Maupassant ve Çehov tarzlarından seçilmiş birer hikâye ile karşılaştırmaları sağlanır. Dil Bilgisi Konuları: - Metindeki isimleri bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler. - Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapılır. OKUMA (METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI A.2.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder. 1 A.2.5. Metnin olay örgüsünü belirler. 1 A.2.6. Metindeki şahıs kadrosunun özelliklerini belirler. A.2.7. Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini belirler. A.2.8. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler. 1 A.2.9. Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler. A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler. A.2.11. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. 1 A.2.13. Metni yorumlar. 1 A.2.16. Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar. 3 Şİİ R OKUMA 1. Cumhuriyet Dönemi’nden hece ölçüsüyle yazılan iki şiir örneği 2. Cumhuriyet Dönemi’nden aruz ölçüsüyle yazılan bir şiir örneği 3. Cumhuriyet Dönemi’nden serbest tarzda yazılmış iki şiir örneği - Nazım birimi, nazım biçimi, nazım türü, söyleyici, durak, ölçü, kafiye, redif, nakarat, mahlas, tapşırma kavramları kısaca açıklanır. - Manzume ve şiir ayrımı, örnek metinlerden hareketle açıklanır. - Kazanım çerçevesinde söz sanatları kısaca açıklanır. - Şiir türünün dünya edebiyatından bir örneğine yer verilir ve bu örneğin incelenen metinlerle karşılaştırılması sağlanır. Dil Bilgisi Konuları: - Metindeki sıfatları bulur ve bunların metindeki işlevlerini belirler. - Metinler üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapılır. OKUMA (METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) KAZANIMLARI A.1.2. Şiirin temasını belirler. 1 A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler. 2 A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder. 1 A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir. 1 A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. 1 A.1.9. Şiiri yorumlar. 2 A.1.12. Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar. 1 A.1.13. Metinler arası karşılaştırmalar yapar. 1 • Şiir ünitesi kazanım ve açıklamaları için bkz. EK 1, hikâye ünitesi kazanım ve açıklamaları için bkz. EK 2. • Ülke genelinde yapılacak ortak sınavlarda çoktan seçmeli sorular üzerinden, 20 soru göz önünde bulundurularak planlama yapılmıştır. • Sözlü iletişim becerisine yönelik uygulama sınavları MEB Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği uyarınca ders öğretmenlerince yapılacaktır. EK 1 A) OKUMA (METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME) 1. Şİİ R A.1.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder. Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır. A.1.2. Şiirin temasını belirler. Tematik bütünlüğü olmayan şiirlerde (genellikle gazel, koşma vb.) birden çok temanın bir arada bulunabileceği göz önünde tutulmalıdır. Bu durum aynı zamanda türün/dönemin/anlayışın bir özelliğini gösterebilir. A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri/unsurları belirler. a. Şiirde ahenk unsurları (ölçü, kafiye, redif, nakarat; ses, kelime ve kelime grubu tekrarı, ses akışı vb.) üzerinde durulur. b. Hece ölçüsünde hece sayısı eşitliğinin, aruz ölçüsünde hecelerin açık-kapalı (uzun-kısa) oluşunun esas alındığı üzerinde durulur. Ancak aruz kalıplarına ve şiirde aruz ölçüsünü buldurmaya yönelik çalışmalara yer verilmez. c. Şiirin ahenk ve şekil özelliklerinin -varsa- içerikle ilişkisi üzerinde durulur. Bazı şiirlerde ölçü ve kafiye seçimi, kelimelerin düzenlenişi, dizelerin uzunluğu-kısalığı vb. aracılığıyla içeriğin görsel olarak şiirin şekline yansıtıldığı ve/veya ahenk özelliklerinin içerikle bağlantılı olduğu belirtilir. A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder. a. Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni, ölçü gibi şekil özelliklerinin; nazım türü belirlenirken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı vurgulanır. b. Divan, halk ve dünya şiirinden gelen biçim ve türler ile şaire özgü yenilikler, buluşlar ve -varsa- bunların geleneksel biçim ve türlerle ilişkisi ele alınır. c. Metne/döneme göre konu bakımından lirik, epik, pastoral, satirik, didaktik şiir türlerine değinilir. A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir. a. 9. sınıfta şiirde öne çıkan, dikkat çeken ve/veya yaygın olarak bilinen edebî sanatlar (teşbih, istiare, mecazımürsel, teşhis ve intak, tenasüp, tezat, telmih, hüsnütalil, tecahüliarif, kinaye, tevriye, tariz, irsalimesel, mübalağa) ele alınır. b. Şiirdeki bütün edebî sanatların tespiti yoluna gidilmez. A.1.6. Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi/varlık arasındaki ilişkiyi belirler. a. Şiirde konuşanın şair değil şiirde konuşan kurgusal kişilik/varlık olduğu, söyleyicinin şiirin içeriğine ve aksettirdiği ruh durumuna göre karakter ve “ses” kazandığı, bu durumun şiiri okuma tonuna/tarzına, şiirin anlamına etkide bulunduğu ve okuma faaliyetinde okuyucunun bu söyleyiciyle özdeşleştiği vurgulanır. b. Söyleyicinin genel okuyucuya, bir kişi, grup veya varlığa seslenme durumuna göre muhatabı belirlenir. A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. a. Şiirde şiirin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve/veya şiirin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir. b. Bazı metinlerde ise içeriğin/göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisi üzerinde durulur. c. Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır. A.1.9. Şiiri yorumlar. Şiirdeki açık ve örtük iletileri; şiirle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncellemelerini ve beğenisini metne dayanarak/ gerekçelendirerek kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır. A.1.10. Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir. a. Bu kazanım ele alınırken şiirin, şairin hayatı ve görüşleriyle ilişkisi üzerinde durulur. b. Şiirin şairin ünlü eserlerinden biri olması, şairin tanınmasına katkısı, şiirin edebiyat ve/veya toplum hayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur (Örnekler: Necip Fazıl’ın “Kaldırımlar Şairi”, “İstiklâl Marşı”nın millî marş, Mehmet Âkif’in ise bu vesileyle “millî şair” olarak anılması; Vesilet’ün Necat’ın mevlit türünün sembol eseri olup halk arasında bir geleneğe vesile olması). Bu hususların metne ve şaire göre farklılık göstereceği belirtilir. A.1.12. Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar. A.1.13. Metinler arası karşılaştırmalar yapar. EK 2 2. ÖYKÜLEYİCİ (ANLATMAYA BAĞLI) EDEBÎ METİNLER (Masal/Fabl, Destan, Mesnevi, Hikâye, Roman vb.) A.2.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder. Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağlamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol etmesi sağlanır. A.2.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönem ile ilişkisini belirler. Metin türlerinin ortaya çıkmasında sözlü ve yazılı kültürün, toplumsal değişimlerin ve etkileşimlerin, basın yayın organlarının etkisi üzerinde durulur. A.2.3. Metnin tema ve konusunu belirler. A.2.4. Metindeki çatışmaları belirler. Metindeki temel çatışmayı/karşılaşmayı ve bu çatışma etrafında metinde yer alan veya metnin ima ettiği diğer çatışmaları/karşılaşmaları/karşıtlıkları belirlenmesi sağlanır. A.2.5. Metnin olay örgüsünü belirler. Öyküleyici metinlerde olayların birbirleriyle ilişkisi ve sıralanışı (kurgulanması) üzerinde durulur. A.2.6. Metindeki şahıs kadrosunun özelliklerini belirler. Öyküleyici metinlerde şahısların rol dağılımları, olay akışını etkileyen fiziksel, psikolojik ve ahlaki özellikleri, toplumsal statüleri, -varsa- tarihsel/gerçek kişilikleri veya bu kişiliklerle ilişkileri; tip veya karakter özelliği gösterip göstermedikleri vb. belirlenir. A.2.7. Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini belirler. a. Öyküleyici metinlerde kahramanların ruh hâli ile zaman ve mekân arasındaki ilişki, olayların gelişiminde zaman ve mekânın işlevi vb. belirlenir. b. Metnin kurgu zamanı ile -varsa- içeriğin bir tarihsel zamanla/dönemle ilişkisine değinilir. Örneğin romancı veya hikâyecinin olayları hangi zaman dilimleri içinde kurguladığı (günün bir saati, aylar, yıllar, geri dönüş ve ileri gidişler vb.) kurgu zamanını, olayların/konunun Sultan II. Abdülhamit döneminde geçmesi ise tarihsel zaman/ dönem ilişkisini ortaya koyar. A.2.8. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler. a. Öyküleyici metinlerde anlatıcının özellikleri ile hâkim, kahraman ve gözlemci bakış açılarından hangisinin kullanıldığı belirlenir. b. Seçilen bakış açısının anlatımı nasıl etkilediğine dikkat çekilir. Anlatıcının yönlendirme yapıp yapmadığı, olayları yorumlayıp yorumlamadığı, yazarın düşünce veya kişiliğiyle örtüşen bir yansıtıcı olup olmadığı, taraflı davranıp davranmadığı gibi hususlar değerlendirilir. c. Bir metinde birden fazla anlatıcı ve bakış açısı bulunabileceği, anlatıcının değişmesine göre bakış açısının da değişebileceği vurgulanır. A.2.9. Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler. Öyküleyici metinlerde yararlanılan anlatım biçimleri (öyküleme, betimleme vb.) tespit edilir. Anlatım teknikleri ise (gösterme, tahkiye etme, özetleme, geriye dönüş, diyalog, iç konuşma, iç çözümleme, bilinç akışı, pastiş, parodi, ironi vb.) 9. sınıfta verilir. Anlatım tekniklerinin tespiti ilgili metinler üzerinde yapılır. A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler. Metinde yazara özgü dil ve anlatım özellikleri belirlenir (Cümle yapıları, deyimler, kelime kadrosu, anlatım teknikleri, söz sanatları, akıcılık, nesnellik, öznellik, duygusallık, coşkunluk gibi hususlar dikkate alınır.). A.2.11. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler. a. Metinde, metnin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve/veya metnin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir. b. Bazı metinlerde ise içeriğin/göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisi incelenir. c. Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır. A.2.13. Metni yorumlar. Metindeki açık ve örtük iletileri; metinle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncellemelerini ve beğenisini metne dayanarak/ gerekçelendirerek ilgili kazanımlar çerçevesinde ifade etmesi sağlanır. A.2.14. Yazar ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir. a. Metnin yazarın ünlü eserlerinden biri olması, yazarın tanınmasına katkısı, metnin edebiyat ve/veya toplum hayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur. Bu hususların metne ve yazara göre farklılık göstereceği vurgulanır. b. Yazarın diğer önemli eserlerinden bahsedilir. Metnin ve/veya yazarın aynı türdeki diğer metinlerinin -varsa- sinema ve tiyatroya yapılan uyarlamalarından ve bunun yankılarından/etkilerinden bahsedilebilir. A.2.15. Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar. Masal/fabl hariç türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazar ve eserleri 10, 11 ve 12. sınıf düzeylerinde ele alınacaktır. A.2.16. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.  

9. SINIF MATEMATIK DERSI 1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI KONU SORU DAĞILIM TABLOSU

Öğrenme Alanı Alt Öğrenme Alanı Konu Kazanımlar Anadolu Liseleri Soru Sayısı Fen Liseleri Soru Sayısı SAYILAR VE CEBİR Mantık Önermeler ve Bileşik Önermeler 9.1.1.2. Bileşik önermeyi örneklerle açıklar, “ve, veya, ya da” bağlaçları ile kurulan bileşik önermelerin özelliklerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kullanarak gösterir. 1 1 9.1.1.3. Koşullu önermeyi ve iki yönlü koşullu önermeyi açıklar. 1 1 9.1.1.4. Her (∀) ve bazı (∃) niceleyicilerini örneklerle açıklar. 1 1 9.1.1.5. Totoloji ve çelişkiyi örneklerle açıklar.* 1 Kümeler Kümelerde Temel Kavramlar 9.2.1.2. Alt kümeyi kullanarak işlemler yapar. 1 1 9.2.1.3. İki kümenin eşitliğini kullanarak işlemler yapar. 1 1 Kümelerde İşlemler 9.2.2.1. Kümelerde birleşim, kesişim, fark, tümleme işlemleri yardımıyla problemler çözer. 2 2 9.2.2.2. İki kümenin kartezyen çarpımıyla ilgili işlemler yapar. 1 1 9.2.2.3. Bağıntı kavramını açıklar.* 1 Denklem ve Eşitsizlikler Sayı Kümeleri 9.3.1.1. Sayı kümelerini birbiriyle ilişkilendirir. 1 Bölünebilme Kuralları 9.3.2.1. Tam sayılarda bölünebilme kurallarıyla ilgili problemler çözer. 1 2 9.3.2.2. Tam sayılarda EBOB ve EKOK ile ilgili uygulamalar yapar. 2 2 9.3.2.3. Gerçek hayatta periyodik olarak tekrar eden durumları içeren problemleri çözer. 1 1 Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler 9.3.3.1. Gerçek sayılar kümesinde aralık kavramını açıklar. 1 2 9.3.3.2. Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulur. 2 2 9.3.3.3. Mutlak değer içeren birinci dereceden bir bilinmeyenli denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulur. 2 9.3.3.4. Birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem ve eşitsizlik sistemlerinin çözüm kümelerini bulur. 3 • Ülke genelinde yapılacak ortak sınavlarda çoktan seçmeli sorular üzerinden, 20 soru göz önünde bulundurularak planlama yapılmıştır. • Yayımlanan Fen Lisesi Çerçeve Yıllık Planda bulunan ancak Anadolu Lisesi Çerçeve Yıllık Planda bulunmayan kazanımlar

Kaynak: Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü